Blog

16:8 dieten

Många har hört talas om 5:2 dieten, men visste du att det också finns en diet som kallas för 16:8? Denna diet har inte blivit lika omtalad och omskriven som 5:2 dieten, men är fortfarande minst lika effektiv och används flitigt av människor över hela världen. Den här dieten passar utmärkt för den som vill få en snabb och bra viktnedgång, utan att behöva dra ner för mycket på det goda i livet – nämligen mat.

16:8 dieten är uppbyggd så att du och din kropp kommer att genomgå en fasta på 16 timmar varje dag. En dag består av 24 timmar, vilket betyder att de resterande 8 timmarna är ditt enda möjlighet att äta. De flesta väljer att ha sitt matfönster mellan klockan 12:00-20:00, men du kan själv välja om du vill att fönstret ska löpa från 08:00 på morgonen och fram till 16:00. Kom ihåg att försöka få in alla måltider i detta fönster, speciellt lunch och middag. När dina 8 timmar har passerat ska du inte äta eller dricka något mer, vatten går dock bra.

Skapa dig ett fast schema

16:8 dieten kommer inte att fungera något vidare om du ändrar ditt matfönster varje dag. Se därför till att du noga planerar vilka 8 timmar om dygnet som lämpar sig bäst för dig och dina förutsättningar. Om du t.ex. tränar kommer du troligtvis att vilja äta mat innan eller direkt efteråt. Målet är att du ska hålla dig till samma 8 timmar varje dag, utan att justera tiderna.

Vill du ha tips på recept och bra livsmedel att äta under dina 8 timmar? På internet och bloggar kan du hitta mängder med smaskiga recept som är specifikt framtagna för dieten.

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

fusion